30 juli – Palm Springs

Vanmorgen ontbeten in het hotel. Met name Dione had daar niet zo veel zin in.  We zijn een beetje zat van de Amerikaanse ontbijten en verlangen wel weer naar een Nederlands broodje met hagelslag.  Maar het ontbijt bleek heel lekker dit keer. Een heerlijke in de oven gebakken bagel met een lekker sapje erbij. Prima dus. Na het ontbijt zijn we gaan zoeken naar een supermarkt. We hadden besloten dat we niet uit eten wilden en zonder magnetron is het best een uitdaging om dan wat te verzinnen. Geen cup a soup te vinden, dan maar stokbrood met salade. Deze salade bleek ’s avonds trouwens rauwe boerenkool te zijn en was best lekker. De rest van de dag hebben we bij het zwembad gelegen en gezwommen. Een lekker lui dagje dus!

Pd2iPYRcsUm3s2T6.jpg b3paWDxvYngtlL8X.jpg Ad3zaVUUWt4DKwUA.jpg rBG26hSMrQbyasFj.jpg NB4kuNb47d1PwJJt.jpg

29 juli – Los Angeles naar Palm Springs

Vanmorgen moesten we het doen met een karig ontbijt.  Agnes heeft om broodjes moeten vragen om te roosteren en ook de hele koelkast, waar sap in zou moeten zitten, was leeg. We konden wel heerlijk bij het zwembad zitten eten, dus dat was gezellig. Toen we bijna klaar waren, zag Danée dat er een vrouw terug kwam die er op uit gestuurd was om sap te halen.  We dachten Los Angeles snel uit te zijn, maar er was een ongeluk gebeurd. Dus toch nog in de file bij Redlands.  Omdat we niet meteen in het hotel konden, gingen we eerst langs een shopping mall. Dione en Danée wilden graag gymschoenen voor buiten gym hebben. En hier zijn die natuurlijk veel goedkoper! Het was een prachtige shopping mall midden in de woestijn, omgeven door palmen, prachtig! Maar shoppen met 45 graden is wel even wat anders. Rond 15.30 uur waren we bij het hotel. Ronald (de reisagent) had geregeld dat we zwembadzicht hebben en dat is gelukt. Een mooi plekje, met een zitje buiten. Gelukkig weer een koelkast, alhoewel we alles in de koelbox koeler kunnen krijgen. We zijn direct gaan zwemmen tot het tijd was om te gaan eten. Dit deden we in het centrum van Palm Springs. Fish and chips dit keer. Arno had iets met kalkoen. Dione was weer niet lekker, dus we zijn weer snel terug gegaan naar het hotel. Ze was weer heel misselijk en had ook niet veel gegeten. Uiteindelijk ging het weer wat beter na het eten van een appel later op de avond. Morgen weer een lekker luie dag. Je kan ook niet anders met 45 graden, pfff… Gelukkig heel veel schaduwplekken bij het zwembad. Niet alleen parasols, maar ook doeken.  Oh ja, de zonnebril van Agnes is weer terecht. Zat bij Dione in de tas (al had ze meerdere keren gezegd dat ze daarin had gekeken en hij daar echt niet in lag, PUBER!!)

wVXHFQC8V0uHvVfF.jpg j8iAJe75ra7dJyU0.jpg XsBckuWRSvPoQPcw.jpg aj2fnv10EWX4F2ri.jpg Cf8rjmvxt6DaEdWS.jpg abz7yGKQZ26fIFcu.jpg LNlwjmaIyBpGq6zo.jpg vbVnstEqarr10hZU.jpg gZJfiDdKG4azUElU.jpg

28 juli – Santa Maria naar Los Angeles

Even een rustig ontbijt in het hotel. Wafels worden al niet meer gebakken door de meiden :-) We beginnen de ochtend vaak met een geroosterd broodje en een yoghurtje. Vandaag hadden ze ook chocolademuffins, dus de dames hebben die ook nog gehad. Toen we uitgecheckt hadden kwam Agnes er achter dat haar zonnebril kwijt was. Gisteren bij het zwembad als laatste gebruikt en ligt normaal gesproken altijd in het hotel op een kastje. Maar we hadden alles wel gecontroleerd….. Dus pasje weer opgehaald en opnieuw gekeken in de kamer. Geen zonnebril. In de auto een paar tassen overhoop, maar helaas…Reisverzekering?

Via de kust weer verder naar het zuiden gereden. Gestopt in Solvang, een Deens stadje. Heel grappig om te zien. Overal van die vakwerkhuisjes, Deense straatnamen. Maar ook molens, Belgisch gebak en een winkel waar je het hele jaar door je Kerstspullen kan kopen.

Daarna weer verder richting Los Angeles. Rond etenstijd een plek gezocht om te picknicken. We kwamen uit bij een State Beach. Kostte ons 10 dollar, mmm dure picknick. Wel een heerlijk plekje op het strand om te eten. Na wat pootje baden wilden de meiden toch wel graag hun bikini aan. Dus de koffers uit de auto, bikini eruit gehaald. Omgekleed in de toiletten en zwemmen maar. Wat een pret. Heerlijk duiken in de golven. De picknick duurde wat langer dan gepland en hierdoor kwamen we pas tegen 16.30 uur in het hotel aan. Hier konden ze onze reservering niet vinden. Vreemd. Bleken we in een verkeerd hotel te staan. Die van ons (ook een rodeway inn) was 6 minuten verderop. Haha, smakelijk om gelachen. Bij het hotel de koffers in de kamer gezet en gauw Hollywood in. Eerst gegeten in de Mac (na 3 weken in Amerika is dit de eerste keer dat we in de Mac eten!) De meiden helemaal blij, Agnes en Arno wat minder. Maar ja, is lekker snel! Daarna de “walk of fame” op. Er zijn ontzettend veel sterren!! We ontdekken maar weinig echt bekende namen. Dit valt met name Dione erg tegen. Zij dacht meer bekenden tegen te komen. Maar even uitgelegd dat je dan wel heel lang en erg beroemd moet zijn. We hebben een groot deel van de Hollywood Boulevard gelopen. In totaal zijn er wel 2500 gekleurde sterren. Bij het Chinese Theater zijn ook betonnen tegels waar beroemdheden hun hand-en voetafdrukken (met een persoonlijke boodschap) in hebben gezet. In dat deel van Hollywood was het erg druk. Er traden ook een aantal look a likes op. Zo zagen we bijvoorbeeld Michael Jackson. Hij deed het wel erg goed overigens. En zo zijn er meer straatartiesten die graag aandacht willen. Ook willen ze je van alle kanten “tours” aansmeren. Tot het agressieve af soms. Nee, wij hoeven die huizen van beroemdheden niet te zien!! Toen het toch al aardig donker begon te worden wilden we toch wel weer terug. Je weet toch niet goed in wat voor buurt je zit. En echt prettig vond Agnes het niet. Ook hier weer rare zwervers en exentrieke figuren die van alles schreeuwen. Danee is net zo’n angsthaas en Dione boeit het allemaal niet en snapt niet waar wij ons druk om maken.

Terug in het hotel is Dione tv gaan kijken (“is heel goed voor mijn Engels!), Agnes en Danée zijn samen in het puzzelboekje bezig geweest en Arno is gaan rusten met zijn pootje. Hij loopt nu sinds gisteren zonder brace. Dat gaat aardig goed, maar zijn enkel is aan het einde van de dag wel weer behoorlijk dik.

We hopen dan ook dat hij de komende dagen genoeg rust krijgt. Want we gaan naar Palm Springs en daar vooral genieten van de zon en het zwembad. Of Arno dat gaat lukken……..

kQSKKmEgn8J4E915.jpg gmqHTjOzucDByDOL.jpg KuEGHbQO73JUpit4.jpg FB35zGVsvPw60SDG.jpg Cc1OVZrmp7qOJiMa.jpg I9QLelNqqOvQn14T.jpg KvZC6Ai12fUDDwCw.jpg bcSBzRQe5W5gXMSW.jpg bEhkF7Qk18prl7rI.jpg AKnQL3bHDcLbbmFK.jpg J16awP1IVeRxLHkY.jpg

27 juli – Monterey – Santa Maria

Het was lastig opstaan vanmorgen. Maar het ontbijt moest voor 9 uur. Dione zit er wat door heen nu. Ze wil weer in haar eigen bed slapen.Als ik vraag wat we thuis gaan doen de laatste twee weken, wil ze niets anders dan uitslapen! Het is maar goed dat we de laatste dagen hebben om bij te komen. Want alles is prachtig hier, maar je merkt ook hoe intensief alles is.

Rond 10 uur zijn we weg gereden via de kustweg (Highway 1) naar Santa Maria. De zon liet zich niet steeds zien en op een gegeven moment reden we weer in een mist. Vergelijkbaar met de Golden Gate Bridge die ook delen van de dag niet te zien is. Onderweg waren er weer vele “viewpoints”, en we hebben dan ook weer de nodige foto’s gemaakt. Op een gegeven moment kwamen we bij een punt waar een kolonie zeeolifanten lag. Machtig om te zien. En wat een rare geluiden produceren die beesten. Het was een soort van dikke boeren laten. Alles is vastgelegd op video! Daarna moesten Arno, Dione en Danée nog even proberen om het geluid na te doen. Nou, ze kwamen bij lange na niet in de buurt. Het is zo bijzonder dat je deze dieren nu gewoon in de natuur ziet. Normaal zie je ze in Harderwijk of in een dierentuin.

Al mooi op tijd kwamen we bij het hotel aan. Een heerlijk ruime kamer met zicht op het zwembad en gewoon op de begane grond!! We hebben even lekker bij het zwembad gelegen en zijn daarna wat boodschappen gaan doen. Er was weer een Walmart, dus nieuwe bal gekocht (de vorige hadden de dames in Las Vegas bij het zwembad laten liggen en we konden in geen enkele winkel een bal kopen!). Daarna naar de pizzeria, want daar hadden Dione en Danee behoefte aan. Tja, na 3 dagen gezond wordt het weer tijd voor een burger of pizza vinden ze.

We kwamen bij een heel leuk eettentje, de Klondike. Je kan het haast geen pizzeria noemen. Klondike is een gebied in Canada, tegen de grens van Alaska. Je zag in het restaurant overal elanden, beren en andere dieren hangen. Niks Italiaans :-) Op de tafel kon je pinda’s pakken en doppen. De doppen mocht je op de grond gooien. We bestelden allemaal een “small” pizza. Nou, we hadden ook een mini pizza kunnen bestellen. Niemand kreeg ‘m op. Het is hier normaal dat je dan je pizza in een doos meeneemt naar huis. Maar we hadden geen van allen zin in pizza als ontbijt morgen.

Op de hotelkamer even een spelletje gespeeld en daarna de meiden maar op tijd op bed. Morgen niet te laat vertrekken naar Santa Monica Beach. Hier heeft met name Dione erg veel zin in. Alle beroemde mensen waar ze over leest komen op Santa Monica Beach. Ze wil ook zand meenemen en dan thuis in een potje bewaren. Nu maar hopen dat we de auto daar kwijt kunnen. Daarna door naar Hollywood. Daar is ook ons hotel, dus we kunnen lopend naar de “Walk of fame”. Los Angeles, here we come!

zmDtTFldCvbgLNn7.jpg lBp7JVy9m0fHlTnP.jpg MMhhpsSzq0q7LNlM.jpg HhZcqoB16986ySMj.jpg kKZamPnwTc5UBlbt.jpg UeFdop7ij2YgnA2p.jpg r2OceXyigRAa3NHs.jpg UWgtKtVmq4gyHKUF.jpg bk6qIbvkP0dnv2E5.jpg Bz8QihA2g7rDhyfM.jpg

26 juli – Monterey

Uitgeslapen vanmorgen. En we waren nog langer blijven liggen als het ontbijt niet tot 9.00 uur was geweest. Na het ontbijt zijn we naar het shopping centre tegenover het hotel geweest. Daarna lunchen bij het hotel in het zonnetje op het terras. Rond 12.15 uur zijn we lopend naar de Pier gegaan voor de boot van “whalewatching”. We hadden enorm geluk dat het niet superdruk was. Er waren wat mensen die af hadden moeten bellen omdat ze in de file stonden. Die mensen namen nu de boot van half 4. Eerst snel een reispilletje ingenomen en toen de zee op. Daar zagen we meerdere bultrugwalvissen. Wat een prachtig gezicht en wat zijn ze enorm groot. Ze kwamen ook heel ver uit het water. Moeilijk om te filmen of om precies op het juiste moment een foto te maken…. Het was erg koud op de boot. Danée had over haar vest, het vest van Arno aangetrokken. Helaas geen dolfijnen gezien, wel zeehonden en zeeleeuwen.  Toen we weer terug waren in het hotel hebben we ons omgekleed en zijn naar het RV park van Renate, Armijn en Rosa gegaan. Zij staan vandaag ongeveer op 20 minuten rijden ten noorden van ons hotel. Samen hebben we in een visrestaurant wat gegeten en ervaringen uitgewisseld. Was weer erg gezellig. Vanaf het restaurant hadden we ook zicht op de zee. Je kon hier de walvissen vanaf het strand zien, ook erg gaaf!

tez3J8ahyfwBtHgm.jpg Svn0QLSFzJp5tmWp.jpg PonZA23qvmTlBLnb.jpg GV79Ur6twqfZoQ8M.jpg xhLkAUFMl7Dh3vI8.jpg LDUxD9EjYt87wyBS.jpg 2C5UpGq88HqvfrSC.jpg f5GldldHlxH7XvmW.jpg IYNW7IQpDzWVNAjb.jpg FIzuAoti8Bb0VVCj.jpg eR8LOY6mrGK9j9to.jpg z5f6IYv26IJslpFo.jpg

25 juli – San Francisco naar Monterey

Onrustig nachtje gehad. Met het raam open geslapen omdat we geen airco hadden. Aangezien de politie het nogal druk had vannacht zijn Danee en Agnes meerdere keren wakker geworden. Rond 10.00 uur zaten we in de auto. We hoefden vandaag maar twee uur te rijden naar Monterey. We lieten al snel het drukke San Francisco achter ons en reden zo de stad uit de snelweg op. We hadden eerst naar Silicon Valley gewild, maar we misten de afslag. We zijn in Montery eerst naar een supermarkt gegaan om wat broodjes voor de lunch te halen. Vervolgens zijn we naar de 17 Mile drive gereden. Dit is een hele bekende, toeristische weg. De weg loopt langs de Stille Oceaan, Je rijdt langs prachtige golfbanen, landhuizen en je hebt er weer verschillende uitkijkpunten. Ook zagen we er zeeleeuwen op de “birdsrock”.  Vooral het geluid wat die beesten produceren is erg indrukwekkend. Rond drie uur waren we bij het hotel en zijn Agnes en Arno op zoek gegaan naar een wasserette. In San Francisco en hier hebben ze geen wasmachines. Aangezien de onderbroeken opraken….. Na de was (23 minuten) en de droger (45 minuten) konden we de koffers weer bijvullen. Naast het hotel is een Vietnamees restaurant waar we heerlijk, maar ook spotgoedkoop (30 dollar voor 4 personen!) hebben gegeten.  Dione en Arno zijn na het eten naar de pier gelopen waar ze zeehonden en zeeotters hebben gezien. Agnes en Danee hebben een spelletje gespeeld.  Morgen hopen we echte walvissen en dolfijnen te zien. We gaan whale watching. Daarna met Armijn, Renate en Rosa afgesproken om een hapje te gaan eten. Zij zitten weer vlakbij ons!

TWGDrVgvLeUavfxF.jpg aTZ80V8XXkIe9TI0.jpg 9gmaIhj5SPbmshiW.jpg 9qAnTDpJGaROUlre.jpg 1uwa88ccfZDcVzqJ.jpg kwODaoBh5eicjt8g.jpg WytQtT2YpCcZdGgi.jpg 8TdpbrxRFOMOzwli.jpg JpigT09MsNVRjSvn.jpg V4jzoBjEyzJ2EWdA.jpg I65Gz7jsAEwCoNJN.jpg Wbj2eDrNQpLZ1Qn0.jpg

24 juli – San Francisco

Vanmorgen de wekker gezet omdat we om 10.30 uur de boot naar Alcatraz moesten hebben. Na een flinke wandeling naar Pier 33, waren we er om 9.45 uur. Om 10 uur konden we in de rij aansluiten en mochten we weer eens met z’n vieren op de foto. Dit gebeurt bij elke activiteit die je doet en daar betaal je dan 20 dollar voor als je de foto neemt. Het is maar een korte overtocht naar “the Rock”. Onderweg heb je een prachtig zicht op de skyline en de Golden Gate Bridge. Elk half uur komt er een nieuwe bootlading aan met toeristen, dus je kan nagaan hoe druk het op het eiland is. De gevangenis werd in 1934 voor het eerst opengesteld voor de zwaarste criminelen en in 1963 werd deze zwaarst bewakende gevangenis gesloten. Vanaf het cellenblok bovenaan het eiland namen we een audiotoer. Ingesproken door enkele gevangenen zelf. Ook een bewaker kwam aan het woord. We kregen een rondleiding in het Nederlands. Zeer indrukwekkend. Je zag de luchtplaats, de cellen (sommigen geopend), de keuken en ook de ruimtes waar de bewakers zaten.

Er zijn 14 pogingen gedaan om te ontsnappen. Het is nooit gelukt. Bij drie gevangen is het gelukt om met een lepel een weg door de celmuur te graven. Ze verdwenen via een schacht met waterleidingen. Daarna zijn ze nooit ergens gezien. Ze gaan er van uit dat ze zijn verdronken.

Toen we met de boot terug kwamen, zijn we nog even gaan kijken bij Pier 39. We moesten nog even weer de rocketboat zien racen.

Daarna hebben we in het centrum van San Francisco nog even geshopt in een shopping mall. En…. ook heerlijk gegeten: Teriyaki met rijst en wokgroenten.

Heel erg moe kwamen we rond 19.00 uur weer in het hotel aan.

Morgenochtend slapen we lekker uit. Daarna gaan we via Silicon Valley (computerland) naar Monterey.

Wist je dat:

– Danee een witte plek op haar voorhoofd heeft waar haar haarlok steeds voor hangt en dat ze een duidelijke afdruk van haar zonnebril heeft

– We de vele zwervers al bijna niet meer zien

– Dione en Danee vandaag in de cel hebben gezeten

– Een dag lopen in SF erg vermoeiend is

– We de fleece jassen voor niks hebben meegenomen

– Arno de recordhouder kledingkopen is

– Arno en Agnes ’s avonds genieten bij het open raam met een wijntje van alle straat taferelen

– Onze koelbox met ijsblokken beter werkt dan de koelkast op onze kamer

e9eW68xRWqMXUBIQ.jpg XMeMF6OC6nP9PJxh.jpg SFeAoqEAHSk7eYwe.jpg fNkS3tnFRSkat43S.jpg 9v5mD3IfAENT2sYX.jpg GSOzDss3kVbjtsMA.jpg 4TnIrJPMxknyUEhf.jpg Ode4mHhe4aRSyPTA.jpg KdQVA2CmnPXsKUNx.jpg lHDxu6c9hoDSQaiE.jpg B4HXRcxQozlpMMtu.jpg RSMlXlom8LCUud53.jpg

23 juli – San Francisco

Gisteravond toen de meiden sliepen lagen we heerlijk op ons bed naast het open raam. Biertje erbij, wijntje erbij en heerlijk uit het raam koekeloeren vanaf 8 hoog. Op een gegeven moment leek het wel wildwest. Van alle kanten kwamen er politieauto’s met veel lawaai die allemaal dezelfde straat ingingen. Arno zei toen ook dat hij dacht dat hij schoten had gehoord. Daarna hoorden we ook heel duidelijk nog een keer schoten.
Vanmorgen bekeek Arno het nieuws in de krant van San Francisco en zag dat er iemand doodgeschoten was vlakbij het hotel waar Obama sliep.

externe link: http://sanfrancisco.cbslocal.com/2014/07/23/man-fatally-shot-in-san-franciscos-soma-near-hotel-where-president-obama-is-staying/

Obama verblijft dus t/m vanavond in een hotel in de buurt. Wie weet spotten we hem vandaag….

Vanochtend deden we het lekker rustig aan. Geen afspraken, geen haast. Op tv was live vanuit Nederland te volgen hoe de eerste lichamen van de vliegramp aankwamen en hoe alle auto’s over de snelweg naar Hilversum gingen. Zeer indrukwekkend! Rond een uur of 10 zijn we de stad ingelopen. We zijn eerst naar Lombard Street gegaan. De beroemdste straat van de stad. Deze straat heeft een stijgingspercentage van 21,3%. Via allerlei slingerweggetjes zie je mensen van boven naar beneden rijden. Tot grote opluchting van Dione en Danée waren het niet alleen mannen die achter het stuur zaten :-)
Leuk om te zien trouwens, ook hoe mooi alle tuinen verzorgd waren en met mooie hortensia’s. Vanaf de Lombard Street zijn we naar beneden gelopen naar de zee. Onderweg een prachtig uitzicht op de Golden Gate Bridge. Heel bijzonder hoe die een groot deel van de dag omgeven is met mist. We zijn bij de zee rond gaan lopen en zijn natuurlijk naar Pier 39 geweest. Een paar dagen geleden las Agnes nog dat er geen zeeleeuw te zien was en dat er de dag erna maar 1 te zien was. We hielden onze hart vast. Gelukkig lagen er heel veel. Toch zouden het er normaal veel meer moeten zijn. Bij Pier 39 waren buiten veel straatartiesten en muzikanten, leuke sfeer. Bovendien leuke winkeltjes, genoeg te zien en te doen dus.
We hebben om 15.30 uur een boottocht gemaakt met de “rocketboat”, een speedboot. Een jongensdroom van Arno kwam uit. Hij had ook in Chicago al verlekkerd staan kijken, nu ging het dan toch gebeuren. Gelukkig hadden we de fotocamera in de rugzak gedaan en hadden we alleen het kleine toestelletje in onze handen. Het ging ontzettend hard, schuin en we werden lekker nat op de boot. Veel foto’s hebben we niet kunnen maken. Danée die bij de railing zat, werd het natst, maar ze genoot zichtbaar. Leuk, leuk!

Kort Youtube filmpje: http://youtu.be/wyBN7yzel00

Eenmaal aan de kant werden we wel wat koud. Gelukkig had Danée een vest die nog redelijk droog was, maar de rest had behoefte aan droge kleren en een douche.
Na het omkleden en douchen zijn we rond 18.30 uur de stad weer ingegaan om een hapje te eten. Gelukkig is Dione inmiddels de burgers wel zat. Helaas willen ze nog steeds wel pizza’s die meiden van ons. Het werd vanavond dan ook een Italiaans restaurant waar Dione en Danée een pizza bestelden (en heel snel kregen) en Arno en Agnes voor een pasta gingen. Inmiddels waren de meiden al klaar met eten en hadden wij nog steeds geen eten. Gezellig! Zo ging er wel meer fout zagen we. Op een gegeven moment kregen mensen naast ons plastic bestek omdat het bestek op was. Terwijl ze de borden van onze meiden hadden opgehaald en het bestek hadden laten liggen… Ook bij meer mensen zagen we dat de 1 wel te eten had, de ander niet. Na een tijdje kregen Arno en ik een salade voor ons neus. Van het huis, omdat de pasta nog niet klaar was werd er gezegd. Uiteindelijk kwam de pasta en hebben we daarna lang moeten wachten op de rekening. Wat een gedoe!!
Op de terugweg naar het hotel had Dione een Target gezien waar we heen moesten. Dat is een winkel waar iedere tiener van droomt zeg maar. Ze had hem op de heenweg gezien en we zouden er nu even naar kijken. Toen we er uiteindelijk stonden, bleek het een bioscoop te zijn i.p.v. een winkel. Het logo leek er wat op….
Na wat kleine boodschappen (ontbijt en broodjes voor tussen de middag) gingen we weer naar het hotel. Daar moesten we natuurlijk nog weer even een potje skip-bo spelen.
Morgen weer op tijd er uit! We gaan om 10.30 uur met de boot naar Alcatraz. Spannend!!

LQ4VCbTJFo7GfAbI.jpg A1nSGLWx7waAwWH2.jpg DRpXhvIvIQ31Vxxt.jpg hSPGLKxHh5oNj7wZ.jpg H9qknHtezjMvA6hc.jpg n31fjVrBZnTLnsgH.jpg bz1P7wKtMbB8kJAF.jpg EHiOAVy08eQpXNYr.jpg 3JaNkk1ZRDEhzYKc.jpg

22 juli – Mariposa naar San Francisco

Rond half 10 zaten we in de auto op weg naar San Francisco. Het was een vrij vlakke, saaie weg. Via de noordkant zijn we via een prachtige brug aangekomen in Sausalito. Een zeer toeristisch plaatsje, waar we helaas geen parkeerplek konden vinden. Rond 14.00 uur kwamen we aan in het hotel. We konden de auto aan de achterkant parkeren. We kregen een kamer op de 8e verdieping. We dronken even snel wat en zijn direct de stad in gegaan om San Francisco te leren kennen. Je zag Dione opbloeien. Die vindt een stad geweldig. Na wat gewinkeld te hebben in het gebied rond Union Square, zijn we Chinatown in gegaan. Een Chinese wijk met veel lantaarntjes, nauwe steegjes en veel winkeltjes. Een gezellige sfeer. Met name Danée heeft dan moeite om haar portemonnee dicht te houden. Ze wil nu als souvenir heel graag een beeldje van de Golden Gate Bridge.

Rond 17.30 uur hebben we een leuk 50 jaren stijl restaurant opgezocht en hebben daar gegeten. Zag er leuk uit en het eten was prima. Toen we buiten kwamen was het toch aardig afgekoeld en zijn we naar het hotel gegaan om lange broeken en vesten aan te doen. Nou ja, behalve Arno dan. Die heeft geen lange broek nodig. Die bikkel heeft vandaag al met al wel 10 kilometer gelopen, hartstikke knap!!

Daarna de stad nog weer even in. We moesten natuurlijk de zeelucht even opsnuiven. Pier 39 op afstand gezien. De zeeleeuwen ook op afstand gezien. Morgen gaan we ze van dichtbij bekijken. Nog even genieten van een Ben & Jerry ijsje, terwijl er een bandje op straat wat aan het spelen was. Verder erg opvallend hoeveel zwervers er hier zijn. De meiden kijken hun ogen uit. Hier wordt echt letterlijk uit de vuilnisbak gegeten en dat zien ze nu ook. Danée vindt het wat eng en blijft dan ook angstvallig dicht bij ons lopen. Dione geniet weer van alle drukte om haar heen. Toch staat Chicago bij haar nog steeds op nummer 1. Het liefst wil ze er over een paar jaar studeren!

Morgen hebben we de hele dag om San Francisco in te gaan. Fietsen over de Golden Gate Bridge gaat helaas niet lukken. Maar het belooft weer een bijzondere dag te worden!

KBuE2iMFS76ctDqY.jpg Q8kstoAtELUSTNH4.jpg qd77Orin7gGSHZmp.jpg jtqidjBCeMnxLrBP.jpg jQjQIQ0vQNVf4Yuc.jpg 7mAEBxkVRXP9WJOr.jpg fiGlIHadAAFZix1G.jpg 5mMmjhByzPd4V7ms.jpg mliiRKuWaiYmaz7y.jpg Le0vpQ3ldGDvrJ4c.jpg ruFIgj4LvFUvAPkb.jpg yrfd4hZusUy39uKB.jpg IoubXoEz7ogxVlbJ.jpg nmTVtwbLyoCZWjvr.jpg qzETdvOiGGn9Myen.jpg eJLFvMlA1ZX4uoQC.jpg BGbP7itDE7Wrnaji.jpg

21 juli – Mariposa

Na een rotnacht (herrie van de airco die steeds aanslaat en buren die al heel vroeg gaan douchen waardoor de leidingen veel lawaai maken) zijn Arno en Agnes al heel vroeg klaarwakker. Gelukkig hebben de kinderen er geen last van. Die moesten we wakker maken. Vanochtend al om kwart voor 10 kwamen we aan bij de Mariposa Grove. Helaas, pindakaas, de parkeerplaats was al vol en we moesten 4 mijl verder rijden om te parkeren en vervolgens met de bus diezelfde 4 mijl weer terug rijden. In de Mariposa Grove zie je  de reuzensequoia’s, mammoetbomen. Ook hier heeft de brand vorig jaar gewoed en dat doet echt pijn om te zien. Doodzonde! De sequoia’s  worden zeer goed beschermd. Bijna overal staan hekken om. Je mag ook de dennenappels niet meenemen, ze hopen dat hierdoor de sequoia’s in stand blijven. Na een korte wandeling (Arno zonder stok, maar met de oneffenheden viel dat nog niet mee) gingen we weer met de bus terug naar de auto. We reden het deel van het Yosemite Park in waar we gisteren nog niet waren geweest.  Wat wij erg jammer vonden, is dat het enorm druk is. Dit hadden wij hier nog niet eerder op deze manier meegemaakt. Maar weer plekken gezien waarvan we vinden dat het behoort tot de mooiste plekken hier op aarde! Op een gegeven moment toen we door de bergen slingerden zagen we een groep mensen fotograferen. Agnes kon vanuit de auto zien dat er een beer in het bos liep. Helaas konden we niet zomaar stoppen of terugrijden. Rond 15.30 uur waren we weer terug in het hotel en konden we nog even zwemmen.  Daarna allemaal een biefstuk gegeten bij een leuk tentje hier op loopafstand. Vanavond proberen we op tijd te gaan slapen, zonder airco. Kijken of dat lukt! En dan morgen op naar San Fransisco!

kVu0yV0BFoa7VX40.jpg Rcpz6m5BxknDXKqM.jpg coyUjqZWe1SztZlM.jpg Qeo1siYwhJ2NtlLj.jpg hZk1aEj7qJDI4EoG.jpg GyAlB3WAVUyyqkeX.jpg mjrpNItg9WDsQxO1.jpg tmGCDFjqH2nVhoGA.jpg UsVT8Mwp44fOHagm.jpg 5V8obTUM3T0dMFhI.jpg quAHdElyhRnN0KbO.jpg dkCh1D6BSC5O12N3.jpg YwEY3pEKEXfGPOqj.jpg